بهترین وبلاگ ستاره شناسی و اختر شناسی

جدیدترین اخبار و مقالات ستاره شناسی

بهترین وبلاگ ستاره شناسی و اختر شناسی

جدیدترین اخبار و مقالات ستاره شناسی

يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۸، ۰۴:۲۸ ب.ظ

۰

باران شهابی چیست و چگونه رخ میدهد؟

يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۸، ۰۴:۲۸ ب.ظ

اگر یک دنباله دار که به دور خورشید در حال حرکت است از مدار زمین عبور کند و توده هایی از ذرات از خود برجای بگذارد، با عبور زمین از میان این توده ها، ذرات وارد جو زمین شده و می سوزند و یک رد و رنگی از خود ایجاد می کنند که به این رخداد بارش شهابی می گویند.

تفاوت بارش شهابی جوزایی با دیگر بارش ها این است که توده های ذرات بر اثر عبور سیارک(سیارک فایتون 3200) می باشد نه دنباله دار و این بدان معنی است که ذراتی که وارد جو زمین می شوند تکه های سنگی هستند که تراکم این توده ها بیشتر از تراکم باقی مانده از توده های دنباله دارهاست پس تعداد شهاب های بیشتری مشاهده خواهیم کرد.


بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا به نظر می رسد. این بارش شهابی معمولا از 16 آذر ماه شروع می شود در 22و23 آذر به اوج خود می رسد و در روز 27 آذر ماه به پایان می رسد. زمان شروع بارش شهابی زمانی است که زمین وارد توده ذرات می شود و اوج بارش هنگامی است که زمین به بخش متراکم توده رسیده باشد و پایان بارش شهابی زمان خروج زمین از توده ذرات است.


شهاب های این بارش شهابی، سفید رنگ هستند، سرعت کمتری نسبت به شهاب های بارشهای دیگر دارند، مدت زمان بیشتری در آسمان خواهند ماند و یک رد طولانی تری بر جای خواهند گذاشت که باعث علاقمندی بیشتری نسبت به سایر بارش ها می شود. 

نکته آخر اینکه امسال در هر ساعت بین 100 تا 120 شهاب پیش بینی شده که در آسمان عبور خواهد کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی