بهترین وبلاگ ستاره شناسی و اختر شناسی

جدیدترین اخبار و مقالات ستاره شناسی

بهترین وبلاگ ستاره شناسی و اختر شناسی

جدیدترین اخبار و مقالات ستاره شناسی

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹ ق.ظ

۰

هلال ماه شوال

برای مشاهده متن به صورت کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید

پیش‌بینی رویت‌پذیری هلال ماه شوال 1440 در شامگاه 29 رمضان


با نزدیک‌شدن به واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، تب و تاب رویت هلال ماه در میان روزه‌داران و اقشار گوناگون مردم بالا می‌گیرد.

در این ایام چه در اتوبوس و تاکسی و صف نانوایی باشید یا در جلسات کاری و مدرسه و دانشگاه، معمولا استدلال‌های گوناگونی برای پیش‌بینی 29 یا 30 روزه بودن ماه رمضان خواهید شنید؛ مواردی از قبیل این‌که «چون ماه شعبان 29 روز بوده، پس ماه رمضان 30 روز است» یا «عربستان فلان روز را عید فطر اعلام کرده، پس فردای آن روز در ایران عید فطر است» از رایج‌ترین دلایلی است که برای تعیین روز اول ماه شوال یا روز صحیح عید سعید فطر به گوشمان می‌رسد.


بعضی از این استدلال‌ها گاهی ممکن است درست از آب دربیاید، اما همیشه نه! علت این است که تعیین روز اول ماه قمری نزد شیعیان دوازده امامی، فقط با رویت هلال جوان ماه انجام می‌شود. هرچند برای استخراج دقیق تقویم و پیش‌بینی صحیح و نزدیک به واقعیت روز عید سعید فطر (که در آن روزه‌داری شرعا حرام است) از گذشته‌های دور ،محاسبات منجمان نقش مهمی داشته است. در سال‌های اخیر با قائل شدن حجت شرعی برای رویت هلال ماه با چشم مسلح (شامل عینک، دوربین دوچشمی و تلسکوپ‌های متعارف) از جانب ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و برخی مراجع، تلاش‌های علمی برای پیش‌بینی رویت هلال ماه وارد دوران جدیدی شده است.



 اکنون به مدد پایگاه داده‌های غنی‌ای که در سال‌های اخیر به‌واسطه تلاش رصدگران هلال ماه در گوشه و کنار ایران به دست آمده است و با توجه به محاسبات انجام شده بر اساس روش گروه 70 نقطه‌ای (ابداع محمدرضا صیاد، پژوهشگر تقویم ایرانی) و معیار رویت هلال ماه سید محسن قاضی میرسعید (رکورددار جهانی رویت هلال ماه در پارامترهای سن و جدایی زاویه‌ای) و همچنین محاسبات انجام شده با نرم‌افزار Accurate Time 5.3 پیش‌بینی می‌شود هلال ماه شوال 1440 در شامگاه پنجشنبه 29 رمضان مطابق با خرداد 98 در مناطق جنوبی ایران که در بخش صورتی‌رنگ نقشه واقع شده‌اند، با چشم غیرمسلح (بدون نیاز به دوربین و تلسکوپ) دیده شود. همچنین هلال ماه در سایر نقاط ایران که در بخش آبی‌رنگ در نقشه دیده می‌شوند با استفاده از دوربین دوچشمی و تلسکوپ رویت‌پذیر است. چنان که می‌بینید هلال ماه در بیشتر کشورهای اسلامی خاورمیانه در شامگاه پنجشنبه 29 رمضان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.


وضعیت استهلال در مناطق مختلف کشور با چشم مسلح و غیرمسلح


پبخش استهلال دفتر رهبری ساعتی پیش گزارشی ار از وضعیت استهلال شوال 1440 در مناطق مختلف کشور با چشم مسلح و غیرمسلح اعلام کرد.


(۱) مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم غیر مسلح رؤیت شـد:

استان خوزستان: یک گروه ۴ نفره در گنبد یادمان شهدای شلمچه (جاده بندر خرمشهر) ابتدا هلال را با تلسکوپ رویت کردند. بعد از دقایقی یک نفر از ایشان موفق می‌شود هلال را با #چشم_عادی نیز رویت کند.


(۲) مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلح رؤیت شـد:

استان خراسان شمالی:ارتفاعات جنوب شرق بجنورد           

استان اصفهان: گردنه خروس گلو، بوستان شهدای گمنام درچه، شهرضا

استان مرکزی: اراک، هندودر، محلات

استان فارس: ارتفاعات بابا کوهی شیراز دو گروه، سی سخت، لامرد، بوانات

استان چهارمحال بختیاری: تپه نورالشهدا بروجن

استان لرستان:  بام لرستان در خرم آباد

استان گلستان: ارتفاعات درازنو                                      

استان تهران: برج میلاد

استان قم: ارتفاعات فردو

استان سمنان: دامغان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی